Dramatická pohádka: O neposlušných kůzlátkách

Jedná se o vzdělávací materiál pro MŠ. Materiál rozvíjí dramatickou výchovu a předčtenářskou gramotnost (receptivní dovednost v jazykovém kontextu – poslech s porozuměním a práce s lit. dílem).

Očekávané výstupy: domluvit se slovy i gesty, improvizovat, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (dramatických), zachycovat a vyjadřovat své prožitky dramatickou improvizací, správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči, vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách, vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka i obsah, ptát se), domluvit se slovy i gesty, improvizovat, porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách), formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat, učit se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky, pohádky, sledovat a vyprávět příběh, pohádku, popsat situaci (skutečnou, podle obrázku), projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost. Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (dramatických) i ve slovních výpovědích k nim, vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo, být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem, uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, že se mohou chovat, neočekávaně, proti pravidlům, a tím ohrožovat pohodu i bezpečí druhých; odmítat společensky nežádoucí chování (např. lež, nespravedlnost, ubližování, lhostejnost či agresivitu), chránit se před ním a v rámci svých možností se bránit jeho důsledkům.

Kompetence k učení: uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení, chce porozumět věcem, jevům a dějům, Komunikativní kompetence: ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní, průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím, dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.) Sociální a personální kompetence: chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou.

Přidávám soubor s tematikou známé pohádky:,, O neposlušných kůzlátkách”. Jedná se o lidiviu pohádku se sbírky bratří Grimmů. Soubor obsahuje:

·Text pohádky

Práce s pohádkou:

·Poslech s porozuměním (Otázky k pohádce)

·Postavy (k dramatizaci učitelem)

·Masky k pohádce (k dramatizaci pohádky dětmi – barevná a černobílá verze masek - koza, kůzlata a vlk)

Pohádku lze obecně využít k dramatizaci v tématech: Rodina, zvířata (hospodářská), Můj domov, vesnice (město) aj. Masky jsem si vytvořila na základě toho, že jsem nikde nenašla masky na internetu a u nás v MŠ nejsou. Dramatická výchova je v MŠ nesmírně důležitá a neměli bychom z mého pohledu vynechávat, bohužel často učitelky nemají k dispozici masky. Je navíc i ve formě očekávaných výstupů v RVP PV.

Děti si dramatizaci užívají a masky samy o sobě aktivizují pozornost. Na dramatizaci této pohádky nám navíc stačí jen prostor v MŠ a děti (zvířátka), které pustí lidé do domu si sednou za sebe. Jak píšu vždy: Masky jsem si vyrobila z důvodu, protože mám s maskami, které jsem našla na internetu, jeden velký,, problém". Nejsou přizpůsobené velikosti dětské hlavy a hlavně většina z nich jsou dělány přes dětský nos. Dítě předškolního věku pak nemůže v masce dýchat a kolikrát i hůř, má nedostatečný otvor na pusu.

Masky mám odzkoušené na dětech (jsou přizpůsobené velikosti jejich hlavy, umístění očí a nepřesahují přes nosní dírky, takže dítě může svobodně mluvit a dýchat).

Další využití:

·Karneval

·Masopust

·Výzdoba třídy

·Motivace k tématům, hrám

·Práce s matematickými pojmy v rámci jiného tématu

Doufám, že masky pomůžou a určitě nezanedbávejte dramatizaci u dětí. U dítěte prostřednictvím dramatizace podporujeme schopnost vystupovat před veřejností, překonávat strach a ostych.

Přeji hodně zábavy :),

Učitelka Zuzka

Zdroje obrázků: Canva, vlastní autorské obrázky

 

Práce s postavami: Postavy vystřihněte, zalaminujte a přilepte ke špejli. Dům dejte do podstavců.

 

Další produkty od autora Bc. Učitelka Zuzka

432228
Český jazyk
Batole (1 - 3 roky), MŠ, Školní družina, MŠ - předškoláci, 1., 2., 3., 4., 5., 6., ZŠ – 1. STUPEŇ, Speciální pedagogika
Omalovánky
Přidávám soubor s tematikou známe pohádky: ,,Rukavičko, rukavičko, kdo v tobě přebývá?” (Obměna dramatické pohádky
48.00 Kč
311224
Matematika
MŠ, Školní družina, MŠ - předškoláci, 1., 2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ, Speciální pedagogika
Přípravy hodiny/lekce
Nabízím jednoduchou ale přesto efektivní didaktickou pomůcku pro děti k podpoře matematických představ konktrétně počet
25.00 Kč
255685
Přírodověda
MŠ, Školní družina, MŠ - předškoláci, 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Pracovní listy
Lze vymalovat pomocí barev - inkoustu a polepit vatou. Jednoduchá, ale velmi efektivní výtvarná činnost. Rozvoj
0.00 Kč
260766
Přírodověda
MŠ, Školní družina, MŠ - předškoláci, 1., 2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Celoroční tematická hra
Nabízím stopy lesních zvířat: Soubor obsahuje: • Zásobník stop všech základních a hlavních živočichů zvířat žijících na
45.00 Kč
Dramatická pohádka: O neposlušných kůzlátkách Dramatická pohádka: O neposlušných kůzlátkách
Jedná se o vzdělávací materiál pro MŠ. Materiál rozvíjí dramatickou výchovu a předčtenářskou gramotnost (receptivní dovednost v jazykovém kontextu – poslech s porozuměním a práce s lit. dílem). Očekávané výstupy: domluvit se slovy i gesty, improvizovat, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (dramatických), zachycovat a vyjadřovat své prožitky dramatickou improvizací, správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči, vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách, vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka i obsah, ptát se), domluvit se slovy i gesty, improvizovat, porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách), formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat, učit se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky, pohádky, sledovat a vyprávět příběh, pohádku, popsat situaci (skutečnou, podle obrázku), projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost. Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (dramatických) i ve slovních výpovědích k nim, vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo, být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem, uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, že se mohou chovat, neočekávaně, proti pravidlům, a tím ohrožovat pohodu i bezpečí druhých; odmítat společensky nežádoucí chování (např. lež, nespravedlnost, ubližování, lhostejnost či agresivitu), chránit se před ním a v rámci svých možností se bránit jeho důsledkům. Kompetence k učení: uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení, chce porozumět věcem, jevům a dějům, Komunikativní kompetence: ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní, průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím, dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.) Sociální a personální kompetence: chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou. Přidávám soubor s tematikou známé pohádky:,, O neposlušných kůzlátkách”. Jedná se o lidiviu pohádku se sbírky bratří Grimmů. Soubor obsahuje: ·Text pohádky Práce s pohádkou: ·Poslech s porozuměním (Otázky k pohádce) ·Postavy (k dramatizaci učitelem) ·Masky k pohádce (k dramatizaci pohádky dětmi – barevná a černobílá verze masek - koza, kůzlata a vlk) Pohádku lze obecně využít k dramatizaci v tématech: Rodina, zvířata (hospodářská), Můj domov, vesnice (město) aj. Masky jsem si vytvořila na základě toho, že jsem nikde nenašla masky na internetu a u nás v MŠ nejsou. Dramatická výchova je v MŠ nesmírně důležitá a neměli bychom z mého pohledu vynechávat, bohužel často učitelky nemají k dispozici masky. Je navíc i ve formě očekávaných výstupů v RVP PV. Děti si dramatizaci užívají a masky samy o sobě aktivizují pozornost. Na dramatizaci této pohádky nám navíc stačí jen prostor v MŠ a děti (zvířátka), které pustí lidé do domu si sednou za sebe. Jak píšu vždy: Masky jsem si vyrobila z důvodu, protože mám s maskami, které jsem našla na internetu, jeden velký,, problém". Nejsou přizpůsobené velikosti dětské hlavy a hlavně většina z nich jsou dělány přes dětský nos. Dítě předškolního věku pak nemůže v masce dýchat a kolikrát i hůř, má nedostatečný otvor na pusu. Masky mám odzkoušené na dětech (jsou přizpůsobené velikosti jejich hlavy, umístění očí a nepřesahují přes nosní dírky, takže dítě může svobodně mluvit a dýchat). Další využití: ·Karneval ·Masopust ·Výzdoba třídy ·Motivace k tématům, hrám ·Práce s matematickými pojmy v rámci jiného tématu Doufám, že masky pomůžou a určitě nezanedbávejte dramatizaci u dětí. U dítěte prostřednictvím dramatizace podporujeme schopnost vystupovat před veřejností, překonávat strach a ostych. Přeji hodně zábavy :), Učitelka Zuzka Zdroje obrázků: Canva, vlastní autorské obrázky   Práce s postavami: Postavy vystřihněte, zalaminujte a přilepte ke špejli. Dům dejte do podstavců.  
UUCZ-502790
Český jazyk - čtení>Český jazyk - literatura>Občanská výchova>Přípravy hodiny/lekce>Projekty>Batole (1 - 3 roky)>MŠ>Školní družina>MŠ - předškoláci>1.>2.>3.>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ>Speciální pedagogika>Den matek, Den otců>Masopust, Karneval>Jaro>Léto>Podzim>Zima>Pohádky>Rodina
43.00